PL
Wybierz pojazd
+48814503001
Wybierz pojazd

Układ hamulcowy

Nie wybrano samochodu Aby zobaczyć towar, wybierz samochód, do którego szukasz części.

Najczęściej zadawane pytania
  • Czy można odebrać towar w sklepach stacjonarnych?

    Tak, towar można odebrać bezpłatnie we wszystkich sklepach stacjonarnych Signedy na Litwie. Zazwyczaj towary z innych sklepów dostarczane są w ciągu 1-3 dni roboczych.


Zamów do odbioru w następujących miastach:

Jeśli masz jakiekolwiek pytania przy wyborze produktów z kategorii UKŁAD HAMULCOWY, zawsze możesz odwiedzić nasze fizyczne sklepy w miastach wymienionych poniżej, gdzie możesz nie tylko odebrać towar, ale także skonsultować się z naszymi ekspertami przed zakupem. Jeśli zamówisz oryginalną część online, będzie ona dostępna następnego dnia roboczego. następnego dnia, możesz odebrać swoją część w najbliższym sklepie fizycznym. Części samochodowe zamówione online są dostarczane nie tylko do naszych fizycznych sklepów, ale także do różnych miast i przedmieścia. W naszych sklepach nie tylko otrzymasz fachową pomoc od naszych kierowników, ale także będziesz miał możliwość obejrzenia potrzebnych Ci nowych części przed zakupem. Części samochodowe Przy zamówieniu online dostarczamy do następujących miast Polski: Warszawa, Łódź, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Sosnowiec, Radom, Kielce, Toruń, Gliwice, Zabrze, Bytom, Bielsko-Biała, Olsztyn, Rzeszów, Ruda Śląska, Rybnik, Tychy, Dąbrowa Górnicza, Wałbrzych, Opole, Płock, Elbląg, Gorzów Wielkopolski, Włocławek, Tarnów, Zielona Góra, Chorzów, Kalisz, Koszalin, Legnica, Grudziądz, Słupsk, Jaworzno, Jastrzębie-Zdrój, Jelenia Góra, Nowy Sącz, Konin, Piotrków Trybunalski, Lubin, Inowrocław, Siedlce, Mysłowice, Piła, Ostrowiec Świętokrzyski, Siemianowice Śląskie, Ostrów Wielkopolski, Pabianice, Stargard Szczeciński, Gniezno, Głogów, Suwałki, Chełm, Peremyshl, Tomaszów Mazowiecki, Stalowa Wola, Zamość, Kędzierzyn-Koźle, Łomża, Leszno, Żory, Bełchatów, Tarnowskie Góry, Mielec, Świdnica, Piekary Śląskie, Tczew, Racibórz, Będzin, Zgierz, Biała Podlaska, Świętochłowice, Ełk, Pruszków, Starachowice, Ostrołęka, Zawiercie, Legionowo, Puławy, Tarnobrzeg, Skarżysko-Kamienna i Wodzisław Śląski, Radomsko, Starogard Gdański, Skierniewice, Kutno, Krosno, Nysa, Dębica, Ciechanów, Zduńska Wola, Kołobrzeg, Wejherowo, Sieradz, Rumia, Otwock, Oświęcim, Świnoujście, Świnoujście, Żyrardów, Bolesławiec, Sopot, Nowa Sól, Chrzanów, Knurów, Jarosław, Świdnik, Sanok, Chojnice, Żary, Szczecinek, Brzeg, Malbork i Mikołów, Sochaczew, Olkusz, Jasło, Kwidzyn, Oleśnica, Mińsk Mazowiecki, Wołomin, Kraśnik, Cieszyn, Dzierżoniów, Lębork, Czechowice-Dziedzice, Czeladź, Police, Piaseczno i Ostróda, Zgorzelec i wiele innych. Dostawa części zamiennych do domu trwa 1-2 dni. Nasi menedżerowie poinformują Cię za pomocą wiadomości tekstowej o tym, że Twoje towary zostały wysłane lub są gotowe do odbioru. Więcej o warunkach dostawy można przeczytać klikając na ten link - https://www.signeda.pl/regulamin-sklepu-internetowego

Układ hamulcowy

Sprawny układ hamulcowy jest ważnym elementem bezpiecznej jazdy

Większość kierowców samochodów uważa pasy bezpieczeństwa lub poduszki powietrzne za najważniejsze środki bezpieczeństwa. Ale to nie jedyne systemy bezpieczeństwa. Jednym z najważniejszych i najskuteczniejszych środków bezpieczeństwa samochodu są prawidłowo działające hamulce. Sprawny układ hamulcowy pozwala kierowcy kontrolować i bezpiecznie zatrzymać napędzany pojazd w pożądanym miejscu. Aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym użytkownikom drogi, bardzo ważne jest ciągłe sprawdzanie stanu hamulców samochodu i terminowa wymiana zużytych lub uszkodzonych części.

Najważniejsze części układu hamulcowego:

  • tarcza hamulcowa,
  • klocki hamulcowe,
  • zacisk hamulcowy,
  • cylinder hamulca.


Historia układu hamulcowego

Dzisiejsze nowoczesne układy hamulcowe radykalnie różnią się od pierwszych hamulców. Pierwsze samochody w ogóle nie miały hamulców. Ich prędkość była zmniejszana przez kompresję silnika. Kolejny przykład układu hamulcowego pierwszych samochodów bardzo przypominał ten w wagonach, które zostały niedawno zastąpione samochodami. Kiedy kierowca pociągnął za przymocowany do wagonu uchwyt hamulca, drewniane klocki hamulcowe dotykały kręcącego się koła i zatrzymywały je. Można powiedzieć, że takie hamulce były początkowym odpowiednikiem współczesnego mechanicznego układu hamulcowego.

W 1902 r. słynny Louis Renault, jeden z pionierów przemysłu samochodowego, opatentował układ hamulców bębnowych, opracowany przez swoją firmę Renault. Hamulce te, zamontowane na tylnej osi samochodu, uznano za prawdziwy przełom, który poprawił ogólne bezpieczeństwo samochodu podczas hamowania.

Przemysł samochodowy rozwinął się niezwykle szybko w drugiej połowie XX wieku. W latach 1950–1960 wprowadzono układy hamulców tarczowych, dzięki którym hamulce po ich użyciu schładzały się efektywniej. To znacznie poprawiło ogólną skuteczność hamowania. Z kolei w 1978 r. wprowadzony został dziś bardzo powszechnie znany pierwszy układ przeciwblokujący (ABS). Dzięki tej innowacji już dziś gwałtownie hamujące koła unikają poślizgu podczas dynamicznego hamowania.

Dzisiejsze układy hamulcowe w samochodach mogą być niezwykle różnorodne, indywidualnie dostosowane do różnych typów samochodów i warunków jazdy. W nowoczesnych układach hamulcowych siłę hamowania i jej rozkład kontrolują elektroniczne jednostki sterujące. Różne zaawansowane technologie, takie jak hamowanie regeneracyjne, sprawiają, że jazda jest bardziej wydajna i bardziej przyjazna dla środowiska. 

Główne rodzaje hamulców

Układ hamulcowy współczesnego samochodu wykorzystuje hamulce bębnowe lub tarczowe. Hamulce tarczowe montuje się zazwyczaj z przodu wraz z klockami hamulcowymi. Podczas hamowania samochodu klocki dociskają tarcze obracające się wraz z kołem i w ten sposób zmniejszają prędkość obrotową koła. Wysokiej jakości hamulce tarczowe są uważane za bardziej wydajne niż hamulce bębnowe. Charakteryzują się także szybszym chłodzeniem po intensywnym hamowaniu. Dzięki temu ryzyko przegrzania hamulców tarczowych jest również mniejsze. Jednak koszt naprawy i wymiany hamulców tarczowych jest wyższy. Ponadto hamulce te są wrażliwe na działanie osadów, małych cząstek i hamowanie jest trudniejsze w deszczową pogodę.

Hamulce bębnowe, które są nadal szeroko rozpowszechnione, weszły do użytku w samochodach na długo przed hamulcami tarczowymi. Hamulce te montuje się wyłącznie z tyłu samochodu. Klocki hamulcowe są zakrzywione półkolem zgodnie z kształtem koła. Podczas hamowania klocki dociskają się do wewnętrznej powierzchni bębna hamulcowego. Hamulce bębnowe są mniej wrażliwe na działanie wilgoci i korozji, a koszty ich naprawy i wymiany są mnieijsze niż w przypadku hamulców tarczowych. Jednocześnie jednak hamulce bębnowe są mniej skuteczne i dłużej schładzają się po hamowaniu.


Rodzaje układów hamulcowych

Obecnie zarówno hamulce tarczowe, jak i bębnowe wykorzystują jeden z trzech typów układów hamulcowych: mechaniczny, hydrauliczny lub elektroniczny. Wiele samochodów posiada hydrauliczny układ hamulcowy, którego główną zaletą jest sprawne przenoszenie siły na hamulce. W hamulcach postojowych często stosuje się układy mechaniczne. Elektryczne układy hamulcowe coraz częściej spotykane są w samochodach elektrycznych; ich działanie opiera się na zasadzie hamowania elektromagnetycznego lub regeneracyjnego.

Zauważamy, że istnieje wiele niepewności u kierowców, którzy chcą lepiej zrozumieć działanie układu hamulcowego lub borykają się z różnymi awariami hamulców. Poniżej znajdują się zwięzłe odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące skuteczności hamowania oraz wskazówki dotyczące efektywnego hamowania.

Które koła zatrzymuje hamulec postojowy?

Hamulec postojowy to specjalny układ hamulcowy przeznaczony do „blokowania” nieruchomego samochodu na wzniesieniach i pochyłościach oraz do awaryjnego hamowania samochodu. 

Hamulec postojowy zwykle zapewnia hamowanie kół jednej (najczęściej tylnej) osi. Jednakże niektóre samochody z najwyższej półki są wyposażone w funkcję hamowania wszystkimi kołami, która aktywuje się natychmiast po naciśnięciu przycisku hamulca postojowego.


Jaki hamulec służy do zatrzymania wszystkich kół samochodu?

Wszystkie koła napędzanego samochodu mogą być obsługiwane za pomocą hamulców roboczych oraz (jak już wspomnieliśmy) w niektórych przypadkach hamulca postojowego. Kierowcy chcą również często dowiedzieć się, który układ hamulcowy działa obecnie na wszystkie koła. Odpowiedź na takie pytanie jest dosyć jednoznaczna – hamowanie wszystkimi kołami wspomagane jest wyłącznie przez funkcję ABS.

Układ ABS ma za zadanie zapobiegać blokowaniu kół przez kierowcę podczas hamowania. Dzięki temu systemowi stabilność samochodu zostaje zachowana nawet podczas hamowania na złej nawierzchni czy w złych warunkach atmosferycznych. W nowoczesnych samochodach takie innowacyjne układy hamulcowe jak elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD) czy elektroniczna kontrola stabilizacji (ESC) pomagają zapewnić stabilną kontrolę.


Jak skutecznie zahamować samochód?

Hamowanie samochodu i wymagane w tym przypadku działania mogą się znacznie różnić w zależności od sytuacji hamowania. Jednakże ogólne porady dotyczące hamowania podane są dla kilku typowych sytuacji. Najważniejsze z nich to nagłe hamowanie, hamowanie na podjazdach, zjazdach oraz używanie hamulców w ekstremalnych warunkach (deszcz, śnieg lub jazda po drodze o złej jakości).

Nagłe hamowanie. Jeżeli zdarza się, że samochód jadący ze średnią prędkością (~50 km/h) wymaga szybkiego zatrzymania, ważne, aby od razu mocniej wcisnąć pedał hamulca, nie zwalniając sprzęgła. Oczywiście takie hamowanie jest odpowiednie tylko w celu uniknięcia nagłych sytuacji awaryjnych. W przypadku gwałtownego hamowania istnieje ryzyko, że w zatrzymany w ten sposób samochód zostanie uderzony przez pojazd jadący za nim. 

Hamowanie na wzniesieniu, wzgórzu. Przed wjechaniem na strome wzniesienie ważne jest, aby wybrać odpowiednią prędkość jazdy i bieg. W przypadku długiego ciągłego hamowania na zjazdach ze wzniesień klocki hamulcowe mogą się przegrzać i ulec uszkodzeniu. Dlatego na pochyłościach ważne jest hamowanie przerywane (tzw. pulsacyjne), podczas którego pedał hamulca jest wciskany i zwalniany równomiernie, regularnie.

Przed hamowaniem na wzniesieniach ważne jest, aby nie wybierać zbyt wysokiego biegu, aby hamowany silnik nie zaczął szarpać i gasnąć. Przed rozpoczęciem wjazdu pod górę po zatrzymaniu należy powoli zwolnić pedał hamulca i zwalniając sprzęgło nacisnąć pedał gazu. Zapobiegnie to stoczeniu się samochodu. 

Hamowanie w ekstremalnych warunkach. Przed hamowaniem na drodze o złej jakości lub w przypadku ekstremalnych warunków (intensywny deszcz, śnieg) obowiązkowo należy dobrać bezpieczną prędkość jazdy i odległość od innych samochodów. Przed rozpoczęciem hamowania zaleca się włączenie silnika na najniższy możliwy bieg. Jeśli to możliwe, należy także unikać nagłego i długiego hamowania. W takim przypadku koła samochodu mogą się ślizgać, a tarcze hamulcowe mogą się przegrzać. Jeśli nie mają Państwo pewności co do dobrej przyczepności opon na śliskiej nawierzchni, po ocenie otoczenia można spróbować lekko wcisnąć pedał hamulca. Reakcja hamującego samochodu pomoże ocenić śliskość nawierzchni i dobrać bezpieczną prędkość.

Awarie hamulców

Awarie układu hamulcowego mogą być bardzo różnorodne, jednak najczęstszą z nich jest zużycie klocków hamulcowych. Zużywają się one najprędzej na skutek ciągłego tarcia klocków, podczas hamowania. Jeśli zauważą Państwo, że hamulce hamują nierówno lub wydłuża się droga hamowania, natychmiast należy sprawdzić układ hamulcowy i wymienić zużyte części.

W sklepie internetowym Signeda mogą Państwo wygodnie i szybko wybrać części dostosowane do swojego modelu samochodu i jego układu hamulcowego. Oferujemy najróżniejsze części układu hamulcowego – od tarcz i ich klocków, po zaciski i tłoczki hamulcowe, cylindry. Szybka dostawa, konkurencyjne ceny i współpraca z ponad 50 dostawcami wysokiej jakości produktów i części samochodowych gwarantują doskonałe doświadczenia kupującym, którzy wybiorą Signeda.